ПОРТРЕТ ДОШКІЛЬНИКА НАПЕРЕДОДНІ ЙОГО ВСТУПУ ДО ШКОЛИ
Кожна з означених характеристик розвитку містить від 5 до 10 показників, суму яких можна вважати мінімально достатньою для винесення узагальненого судження. Дорослий може вдатися до простої методики обрахунку: якщо показник проявляється повною мірою і як правило, напроти нього ставиться "плюс”; якщо частково і ситуативно – "полуплюс”; якщо проявляється вкрай рідко, можна поставити "знак запитання”; якщо доводиться констатувати відсутність прояву якогось з показників, слід означити це "мінусом”. Чим більша кількість плюсів набереться, тим більше наближається педагогічна оцінка до ідеального портрета дошкільника.
Важливо підкреслити: по-перше, досконалих людей немає, тому сприйматимемо "портрет” як ідеальну, недосяжну, проте бажану модель, якої прагнемо. Отже, більшість дошкільників характеризуватимуться різним набором оцінок кожного з показників. Це не погано чи добре, а так, як є за даних обставин і умов життя. Отже, "портрет” має орієнтувати педагога у сильних і слабких сторонах розвитку кожної дитини, доборі засобів оптимізації цього процесу, шляхів індивідуалізації роботи з нею. Оскільки "портрети” індивідуальні, суб”єктивно забарвлені, не варто їх порівнювати між собою, виносити оцінки-вердикти, ранжувати дітей. Вони важливі для внутрішнього використання, не розраховані на оприлюднення, слугують педагогу підказкою в тому, на що він не звернув належної уваги.
Фізичний розвиток:
· у своїх діях керується всіма органами почуттів;
· вправний, витривалий, енергійний у повсякденній діяльності; бере активну участь у різноманітних іграх, вправах, заняттях;
· дотримується основних правил особистого догляду, володіє навичками особистого здоров”я і гігієни; орієнтується в ознаках здоров”я і хвороби;
· орієнтується і дотримується основних правил культури споживання різноманітних продуктів;
· знає про існування небезпечних об”єктів і предметів, розуміє правила безпечної поведінки, використовує їх в реальному житті;
· диференціює особливості дівчинки і хлопчика, дотримується правил статеворольової поведінки; знає, що стать не змінюється з віком, має уявлення про призначення чоловіків і жінок;
· належним чином застосовує різні технології в фізичній і предметно-практичній діяльності, володіє конструктивними уміннями і навичками.
Емоційний розвиток:
· переважає оптимістичне самопочуття, хороший настрій;
· орієнтується в основних емоціях, називає кожну словами; розуміє свій емоційний стан та стан оточуючих людей;
· адекватно реагує на різні життєві події, ситуації;
· усвідомлює, може пояснити словами, що спричинює ту чи іншу емоцію;
· знає, яка з основних емоцій якою мімікою передається;
· вміє стримувати свої негативні емоції, регулювати свої почуття;
· знає, як позитивні і негативні переживання впливають на стан і настрій оточуючих людей;
· сприйнятлива до переживань інших, емпатійна; вносить корективи у власну поведінку у відповідності з настроєм оточуючих, намагається бути емоційно суголосною іншим.
· поводиться чесно і правдиво по відношенню до інших;
· ініціює допомогу і підтримку всім, хто цього потребує; намагається захистити менших, слабших за себе;
· поводиться безкорисливо, не розраховує на схвалення морального вчинку авторитетними людьми;
· виявляє турботу про інших, прагне бути їм корисною; намагається утішити, заспокоїти;
· вчиняє справедливо, совісно не лише в присутності, але й за умов відсутності контролю з боку дорослого;
· схильна до самопокладання відповідальності за когось, щось;
· намагається утриматися від ревнощів, мстливості, жадібності, заздрощів, зловтіхи, прагнення домінувати над кимось.
Довільність поведінки:
· орієнтується на правилодоцільну поведінку, упорядковує простір навкруги себе;
· формулює мету своєї діяльності, передбачає майбутній результат, планує свої дії;
· доводить розпочате до кінця, виконує дану іншим обіцянку;
· мобілізується на долання труднощів, звертається за допомогою лише в разі об”єктивної необхідності;
· контролює проміжні результати своєї діяльності, вносить в них корективи, виправляє помилки, без спонукань ззовні може переробити зроблене, покращати свій результат;
· протягом певного часу може організувати себе та однолітків;
· утримується від небажаних висловлювань та вчинків;
· характеризується вольовими рисами характеру – самостійністю, наполегливістю, цілеспрямованістю, витримкою, сміливістю.
Пізнання. Основи логіки:
· цікавиться новим, активно вивчає навколишній світ та самого себе; виявляє допитливість;
· задає дорослим багато запитань; намається на деякі з них відповісти самостійно; прагне одержати відповідь на кожне запитання;
· уміло використовує набуті знання для отримання нових;
· знаходить нове у знайомому та знайоме у новому;
· порівнює, зіставляє, аналізує, узагальнює, виробляє власні судження;
· знаходить декілька варіантів вирішення проблеми;
· диференціює реальне та фантастичне;
· розмірковує над глобальними проблемами – сенсом життя людини, народженням, смертю, причинами війн, природними катаклізмами тощо;
· збирає інформацію шляхом спостереження, практичних спроб і помилок;
· пов”язує свої знання з реальними життєвими ситуаціями, апробує їх.
· здатність бачити суттєве, відділяти головне від другорядного, сприймати все комплексно;
· здатність прогнозувати, випереджати, передбачати;
· метафоричність, багатство уяви, вміння у простому бачити складне, у складному – просте.
Мовленнєвий розвиток
· характеризується правильною звуковимовою;
· розуміє значення мовлення для людини;
· використовує мову у різних цілях;
· ефективно спілкується рідною мовою; одержує задоволення від читання (дорослого та власного);
· знає алфавіт рідної мови;
· усвідомлює, що надрукований та написаний текст використовують для різних цілей;
· розрізняє рідну й чужу мову; виявляє до останньої інтерес;
· рука готова до письма;
· володіє певним словником; має збалансований словниковий запас по кожній сфері життєдіяльності;
· використовує у мовленні певні правила, говорить грамотно, використовує прості й складні речення.
Художньо-естетичний розвиток:
· використовує мистецтво для вираження своїх знань, думок, почуттів, ставлень;
· розуміє та схвально ставиться до різних видів мистецтва;
· володіє художніми навичками та певними техніками;
· має елементарні особисті естетичні критерії;
· сформовані зачатки художнього смаку: має свої літературні, музичні, образотворчі переваги;
· розуміє, що мистецтво відображає культуру народу;
· обізнаний з рідною кільтурою, шанує традиції своєї родини та країни, виявляє інтерес до культури інших народів України та світу;
· охоче слухає музику, співає, музикує, танцює, декламує, малює, конструює тощо;
· розрізняє "красиве” і "бридке”, емоційно відгукується на нього, передає враження кольором, лінією, композицією тощо.
Екологічний розвиток:
· емоційно реагує на красу природи, усвідомлює важливість бережливого ставлення до неї, має уявлення про негативні впливи людини на природу;
· має уявлення про відмінності природи різних регіонів України та світу;
· знає ознаки й характерні властивості компонентів природи (піску, води, грунту, снігу, каміння);
· розрізняє контрастні стани погоди, розуміє причинно-наслідкові зв”язки між станом погоди й поведінкою людей;
· визначає і називає характерні ознаки рослин, знає, як їх доглядати, дотримується правил безпечного спілкування з рослинами
· знає свійських і диких тварин, їх характерні ознаки, дії, місце проживання; має досвід догляду за свійськими тваринами;
· усвідомлює, що сміття забруднює природне довкілля; володіє навичками дбайливого ставлення до неї;
· розуміє відповідальність людей за стан природного довкілля.